scroll down to content

Hva er Aikido?

Aikido er en japansk kampkunst for deg som er mer interessert i å overvinne deg selv og utvide egne grenser enn å slåss mot andre. Det finnes ingen konkurranse i Aikido. Siden målet er å bruke så lite rå styrke som mulig, så passer stilarten like godt for menn og kvinner i alle aldre. Aikido gir deg kondisjonstrening, smidighet, god holdning, fysisk og mental avspenning samt økt selvsikkerhet og ro i spente situasjoner. Sist, men ikke minst er det gøy!

Tankegrunnlaget

Hensikten med treningen er å utvikle en mentalitet og en kroppsføring som samspiller med omgivelsene, og som ikke er konfronterende. Den mest naturlige reaksjonen på et knyttneveslag vil være å unngå slaget og hindre videre konfrontasjon - samtidig som teknikkene har til hensikt å uskadeliggjøre angrepet effektivt og trygt for begge parter. 

Århundrer gamle tradisjoner

Japanerne levde i et føydalsamfunn helt til midten av forrige århundre. Da landet moderniserte og tok opp en vestlig livsstil, ble noe av den gamle krigerkunsten foredlet og tatt vare på. Aikido er en slik stilart, samlet i begynnelsen av forrige århundre. Aikido trenes i dag over hele verden.

Hvordan trener vi?

En treningsøkt kan struktureres på mange måter, under beskriver vi en typisk treningsøkt hos oss.

Oppvarming

Trening innledes av en oppvarming på 15-30 minutter, primært bestående av bevegelses- og tøyeøvelser for å varme opp ledd og muskler. Deretter trener man for eksempel litt fallteknikk, bestående av rulle-øvelser og falldempinger. Målet med dette er å gjøre det trygt og behagelig å bli felt eller kastet under trening (fallteknikk-trening har ekstra høy prioritet på nybegynnertreningene).

Teknikktrening

Resten av økta går så vanligvis med til aikidotrening. Instruktøren demonstrerer en teknikk, hvorpå folk går sammen to og to for å trene den aktuelle teknikken. En person angriper, den andre utfører en aikidoteknikk. Dette skjer typisk fire ganger eller mer før man skifter "roller", slik at den andre personen blir angriperen. I begynnelsen trener man med stiliserte og statiske angrep, dette for å la folk trene inn teknikken skikkelig. Når man er trygg på grunnleggende teknikk og fall kan man begynne å trene mot friere angrep, i høyere hastighet. De fleste aikido-teknikkene består av å kaste eller felle samt eventuelt låse motstanderen. Dette skal skje med så lite rå muskelkraft som mulig fra den som utfører teknikk.

Lenker

Søsterklubben vår på Blindern

Sentrum Aikido ble grunnlagt av medlemmer fra OSI Aikido, og klubbene fortsetter å ha tett kontakt.

Forbund

Gjennom disse nettstedene kan du finne andre klubber i Norge og utland.

Noen klubber i utlandet

Dette er noen klubber vi har hatt en eller kontakt med, for eksempel gjennom å reise på seminarer eller få besøk av deres instruktører.

Generell informasjon

Utstyr